
door: ds. Marten Mulder
We hebben een voet over de drempel gezet. Door de brede open deuren horen we het geroezemoes in de ruimte, waarbinnen ook de klanken van het orgel tot ons komen, vragend om aandacht voor het gespeelde. Terwijl de ruimte zich vult, wordt de aandacht getrokken door wat zich daar op het verhoogde podium bevindt. Ze vervullen allen een specifieke rol.
Net als de mensen, die langzaam komen binnendruppelen. Met welke intentie zijn ze gekomen? O zeker, er zullen zijn die kwamen, omdat ze iets verwachtten, om er wat aan te hebben. Maar dan loop je het grote gevaar, dat je in je verwachtingen wordt teleurgesteld en dan ook maar niet meer gaat. Je gaat echter niet in de eerste plaats om er wat te halen, maar om er te brengen: jezelf, te midden van al die anderen met wie je samen een gemeente vormt. Dat is het begin van de bijdrage, die je levert aan de gemeente.
Om dan met al die anderen samen vorm te geven aan wat wezenlijk is in een kerkdienst: aanbidding. Dat is arbeid, het werk van de lofprijzing. Je richt je niet op jezelf, maar op Hem, die ons geroepen heeft…..